Selecteer een pagina

 

Beeldredactie: één van onze specialismen  Leesduur 6 minuten

Neo & Co weet de juiste beelden te vinden!

Als je beeldmateriaal nodig hebt voor een advertentie, een brochure, of voor je website, dan is een van de eerste dingen die je je moet bedenken hoe je aan die beelden komt. Laat je ze ‘op maat’ voor jou maken, of ga je zoeken naar geschikt beeldmateriaal dat al voorhanden is? 
Een fotograaf inhuren kan een goede keuze zijn als je speciaal beeld nodig hebt. Bijvoorbeeld voor een bepaald (beeld)thema, of als je iets van je eigen bedrijf zou willen laten zien. Dit levert uniek beeldmateriaal op, dat speciaal voor jou gemaakt is en door niemand anders kan worden gebruikt.

Je kunt dit beeld combineren met beeld dat online voorhanden is, of je kunt ervoor kiezen om al je beeldmateriaal via internet te vergaren. De laatste decennia is er online veel beeldmateriaal te vinden dat voor allerlei doeleinden geschikt is. De keuze is enorm, net zoals het verschil in prijs en het verschil in licentie (mag je het wel of niet gebruiken voor jouw doeleinden?). Er is zó veel beeld voorhanden, dat het lastig is om de juiste keuze(s) te maken bij het vinden van beeld dat voor jou geschikt is. Wij helpen je daarbij!

Lees onderstaande tips en je zult zien dat je veel doelgerichter te werk kunt gaan. Als je echt de diepte in zou willen, kunnen we je verder helpen tijdens een van onze workshopsEn als je er niet uitkomt, of als je het zoeken van jouw beeldmateriaal zou willen uitbesteden: neem contact op, wij doen het graag (en goed)! 😉

Goede (stock)foto-websites

Het is de afgelopen jaren geregeld voorgekomen dat we voor onze klanten op zoek zijn gegaan naar beeldmateriaal. Vaak om als beeld te gebruiken in een gedrukte of online uiting, al dan niet ter ondersteuning en/of aanvulling van het beeldmateriaal dat door opdrachtgevers zelf werd aangeleverd. (De beelden die je bij dit artikel ziet, hebben we bijvoorbeeld gezocht en bewerkt voor de folder en de huisstijl van VitaalCoach Velp.) Ook worden we gevraagd voor het opzetten en inrichten van een beeldbank, of om beeld te zoeken voor het vervaardigen van bewerkte en/of samengestelde beelden voor bijvoorbeeld jaarverslagen of websites. Deze beeldbewerking of beeldvervaardiging is weer een verhaal apart (waarover we binnenkort meer zullen vertellen), voor nu gaan we in op het online zoeken van beeldmateriaal.

Er zijn online eigenlijk drie soorten bronnen te vinden waar je naar (vaak gratis) beeldmateriaal op zoek kunt gaan:

1) Stockfoto-websites

Je kent waarschijnlijk Shutterstock.com of Istockphoto.com wel. Dat zijn (net als bijvoorbeeld Dreamstime, Stocksy of Pixabay) low budget stockfoto-websites (die vaak ook een deel van de beschikbare foto’s – soms onder een andere naam – gratis aanbieden).
Bedenk bij het aanbod van deze websites dat de foto’s niet voor niets goedkoop zijn. Een website zoals bijvoorbeeld Shutterstock is begonnen als initiatief voor fotografen om afgekeurde foto’s toch nog te kunnen verkopen. Soms omdat de foto net niet in het straatje van de opdrachtgever past, maar soms zijn er ook andere redenen waarom de foto is afgekeurd. Vaak is de compositie niet helemaal lekker (rommelig of scheef), of is het onderwerp niet helemaal goed (bijvoorbeeld een verkeerd model auto, of een rare kleur).

Vaak zie je ook heel duidelijk dat fotografie echt specialistisch werk is. Bij foto’s van voedsel ziet het beeld er al snel onsmakelijk uit. Ook foto’s van mensen blijven lastig. We kennen allemaal wel de ‘all-american-macleans’ glimlach, natuurlijk totaal onbruikbaar voor een brochure over oer-Nederlandse thema’s!

Foto’s zijn ook sneller gedateerd dan je zou denken. Een foto van een vrouw van vijf jaar geleden, voelt toch al niet meer helemaal goed, omdat de haardracht en de kleding toch niet meer van deze tijd is. En als er iets ‘technisch’ in beeld is (een computer, een telefoon, of een auto), gaat dat verouderen helemaal snel!

Een ander aspect waar je bij het gebruik van stockfoto’s goed over moet nadenken, is het gegeven dat deze foto’s ook door anderen gebruikt kunnen worden. In principe kan jouw concurrent precies dezelfde foto downloaden en toepassen… Of een foto kan door gebruik door een ander bedrijf in één keer een heel andere associatie oproepen over jouw bedrijf.

Over het algemeen zijn de foto’s op Shutterstock en vergelijkbare sites best OK. Maar als je er teveel bij elkaar gebruikt in bijvoorbeeld een brochure, dan ga je dat toch zien. Eén incidentele foto tussen andere specifiekere foto’s of foto’s van hogere kwaliteit is niet zo’n probleem. Maar als je hele brochure vol staat met dergelijke beelden, dan zakt het niveau in. Vergelijk het maar met een huis waar uitsluitend IKEA-meubels staan: best OK, maar er mist toch iets…

Uiteraard zijn er ook stocksites die niet low budget zijn. De foto’s die je daar vindt zijn beter, maar ook duurder. Bovendien moet je bij deze sites altijd goed opletten of de aangeboden gebruiksrechten op jou van toepassing zijn. Voorbeelden van goede websites zijn Hollandse Hoogte, Nationale Beeldbank (beide ook Nederlands georiënteerd) en Getty Images.

2) Fotocommunities en beeld-depots

Vaak wordt er door mensen ook gezocht op Flickr. Dit is een website waar zowel amateurfotografen als professionele fotografen hun foto’s opslaan en zichtbaar maken voor de buitenwereld. Aanvankelijk vooral bedoeld om als fotografen onderling op elkaars werk te reageren en tips uit te wisselen over gebruikte objectieven, sluitertijden, belichting, et cetera.
Maar door het openbare karakter van deze site zijn de beelden ook te zien door het grote publiek. Bij elke foto is door de maker aangegeven of je deze foto zonder verdere toestemming mag downloaden en gebruiken. (In de meeste gevallen mag dit overigens niet.)

Andere foto-communities zijn Tumblr en Pinterest. Ze lijken misschien op Flickr, maar ga er niet op zoek naar foto’s: er is geen goede zoekfunctie te vinden en bovendien is er niets (zichtbaar) geregeld over het gebruiksrecht van de foto’s, geen goede beeldbron dus!
Wikimedia is een voorbeeld van een beeld-depot (of repositorie), een enorme verzameling van beeldmateriaal dat (meestal) zonder kosten hergebruikt kan worden. Als je zoekt via Wikimedia Commons, vind je een schat aan beeldmateriaal, maar pas op: veel beeld is gratis te gebruiken, maar niet alles!

3) Zoekmachines

Via de zoekmachine van Google kun je natuurlijk ook snel naar beelden zoeken. Als je zoekt via ‘images’ dan krijg je zoekresultaten te zien die verder niet gesorteerd zijn op zaken als formaat, herkomst of gebruiksrechten. En ze zijn (of lijken!) gratis. Het is dus is verstandig om je te realiseren dat op de meeste foto’s die je online vindt gebruiksrechten van toepassing zijn. Je mag ze niet zonder meer gebruiken voor commerciële doeleinden. Voor een interne presentatie is het geen probleem, maar als je een foto zoekt voor je brochure of website, moet je daar wel echt op letten. Als je dieper zou willen ingaan op het op een handige en juiste manier zoeken van beeldmateriaal, meld je dan aan voor onze workshop Beeldredactie!

 

Slimme zoektermen

Als je via een zoekmachine naar beeld zoekt, moet je bedenken dat Nederland een klein taalgebied is. Als je zoektermen invult, kun je in de meeste gevallen het beste gebruik maken van Engelse woorden. Metatags, bijschriften en titels leveren allemaal informatie over beeldmateriaal. Door gebruik te maken van de Engelse taal (of Spaans, Duits of Frans) vergroot je de trefkans aanzienlijk, tenzij je typisch Nederlandse beelden zoekt, zoals foto’s van wadlopen of van de Elfstedentocht.

Probeer je zoekresultaten te optimaliseren door zoektermen met elkaar te combineren die uniek zijn en die niet altijd in die combinatie bij elkaar staan. Het spreekt voor zich dat je geen lidwoorden en voornaamwoorden hoeft te gebruiken. Bijvoorbeeld bij “het pellen van garnalen” kun je de woorden “het” en “van” weglaten. Ze zijn niet uniek en dragen niet bij tot het trechteren van het resultaat.

In onze workshop Beeldredactie vertellen we je meer over het toepassen van slimme zoektermen.

 

Technische specificaties

Als je op stockfoto-websites zoekt, of als je via zoekmachines zoekt, krijg je vaak veel te veel beelden te zien. Het is dan nodig om je zoekresultaten wat verder te verfijnen. Als je weet wat de technische specificaties van je foto moeten zijn, helpt dat om onbruikbaar beeld te elimineren.

Allereerst kun je aangeven wat het minimale formaat moet zijn. Als je de foto gebruikt voor drukwerk, heb je een grotere foto nodig dan wanneer deze voor je website is. Hier komt ook het begrip ‘resolutie’ om de hoek kijken. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat deze beeldresolutie soms een heel lastig begrip is om met klanten (en leveranciers) over te communiceren. We gaan hier in onze workshop Beeldredactie dan ook uitgebreid op in.

Een andere effectieve manier om zoekresultaten drastisch te verfijnen, is door de beeldverhouding te bepalen. Je weet vaak namelijk al wel of je de foto staand of liggend nodig hebt.

Verder kun je selecteren op beeldformat. Het meeste gebruikte format is jpg. Dit is een compressietechniek om ervoor te zorgen dat een beeldbestand niet al te groot en zwaar wordt.

Een andere selectiemethode is om op kleuropbouw te zoeken. Foto’s kun je grofweg indelen in twee categorieën: RGB of CMYK. Kortgezegd: RGB is voor schermweergave en CMYK is voor drukwerk. Rood Groen Blauw (RGB) zijn de lichtkleuren die op computer- (en tv-)schermen mengen tot alle mogelijke kleuren. En Cyaan Magenta Yellow en blacK (CMYK) zijn de inktkleuren die voor full colour drukwerk worden gebruikt.

 

Gebruiksrechten

Dit is een lastig onderdeel. Wanneer mag je een foto wel gebruiken en wanneer niet? In onze workshop Beeldredactie vertellen we je alles over licenties en licentietypen, onderstaand geven we je een beknopt overzicht.

Op de stockfoto-websites met gratis of low budget beeld, is het vrij recht-toe-recht-aan. Dit beeld mag je gewoon gebruiken en voor het betaalde beeld geldt doorgaans ook een ongelimiteerde licentie zonder restricties. Er zijn een paar uitzonderingen, maar eenmaal aangeschaft mag je die beelden gewoon gebruiken.

Op de wat duurdere foto-websites wordt het al lastiger. Je moet bij deze sites altijd goed opletten of de beelden na aanschaf Royalty Free of Royalty Managed zijn. Royalty Free beelden mag je na aanschaf zo vaak gebruiken als je maar wil. Maar bij Royalty Managed beeld moet je precies aangeven voor welke toepassing je de foto gaat gebruiken: wat de oplage is, wat het verspreidingsgebied is, et cetera. Je koopt deze beelden met die voorwaarden vaak voor eenmalig gebruik. Daarmee wordt het aanschaffen dan meestal gelijk een stuk minder interessant.

 

Beoordelen van de compositie

Als je foto’s zoekt, is het van belang om ook te letten op de compositie en te kijken of je jouw doelgroep goed aanspreekt. Hoe zorg je dat het beeld past bij je verhaal en ook aansluit bij je doelgroep?

Compositie

Staat het onderwerp goed in de aandacht? Als er andere elementen in de foto de aandacht vragen (omdat ze bijvoorbeeld op de voorgrond staan) dan moeten ze bijdragen aan het verhaal dat in de foto verteld wordt. Als dat niet zo is, dan kan dat vervreemdend werken.

Een gezicht hoeft overigens niet per se precies in het midden van een foto te staan. Dat maakt een foto vaak juist saai of plat. Zorg dus dat je de juiste balans vindt tussen ‘spannend’ en ‘duidelijk’.

Ook door het gebruik van scherptediepte kun je ervoor zorgen dat je als kijker begrijpt waar de focus van de foto ligt. Iets wat op de achtergrond onscherp is, trekt minder de aandacht dan iets wat net zo scherp is als het onderwerp. Let daar ook op bij het selecteren van je beelden.

Look & feel

Behalve de kwaliteit van de foto zelf, is het belangrijk dat je je afvraagt of het beeld (of de serie beelden) waarnaar je op zoek bent, aansluit bij wat jij zou willen vertellen, dus of het beeld bij de ‘zender’ past. Als jouw bedrijf dynamisch en kleurrijk is, zorg dan dat dat ook in het beeldmateriaal naar voren komt. Als je juist wil benadrukken dat je bijvoorbeeld veel ervaring hebt en betrouwbaar bent, zoek daar dan ook je beeldmateriaal op uit.

Maar net zo belangrijk is het dat jouw beeldmateriaal aansluit bij de ‘ontvanger’. Wie wil je aanspreken en op welke manier? Zorg bijvoorbeeld als je foto’s met mensen uitzoekt, dat ze qua leeftijd aansluiten bij jouw doelgroep. Bij jongeren werkt het zo dat ze zich vereenzelvigen met foto’s waarop de geportretteerde net een paar jaar ouder is dan zijzelf. En bij ouderen werkt het net andersom, die voelen zich vaak nog jonger dan ze zijn: ga dus niet te hoog in leeftijd zitten, want dan schiet je je doelgroep voorbij!

 

Workshop

Natuurlijk valt er over bovenstaande onderwerpen nog veel meer te vertellen en kunnen we aan de hand van veel meer praktijkvoorbeelden dieper ingaan op wat er komt kijken bij het zoeken, vergaren en gebruiken van online beeldmateriaal.
Daarom organiseert Neo & Co de workshop Beeldredactie. Hierin komen alle bovenstaande aandachtspunten uitgebreider aan bod. Meer weten? Kijk dan bij onze workshops!

 

Meer informatie

Mocht je nog vragen hebben over dit artikel, of over de workshops, bel of mail ons dan gerust!

Naar 'Wist je dat...'
Mooie Boel! header nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, nieuwe workshops, handige tips, et cetera!

Gelukt! Bedankt voor je inschrijving.

Pin It on Pinterest

Share This