Selecteer een pagina

 

Boekvormgeving: Stapels boeken voor uitgeverij Coutinho  Leesduur 4 minuten

Allemaal anders, maar allemaal herkenbaar!

Voor Uitgeverij Coutinho mogen we al jaren diverse boekomslagen ontwerpen. Inmiddels hebben we hier een imposante stapel boeken in huis waarvan wij het ontwerp hebben verzorgd. Ze zijn allemaal anders. En toch zijn ze allemaal herkenbaar als een Coutinho uitgave.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Het begint met een mailtje of telefoontje van Coutinho. Of we zin en tijd hebben om een boekomslag te maken. Zin hebben we altijd. En tijd máken we! We krijgen een titel en -als die er is- een ondertitel. De naam (of namen) van de auteur(s). Het formaat. Plus een korte omschrijving maar het boek over gaat en wie de doelgroep is.

Zoeken

En dan zijn wij aan zet. We kijken of de titel uitnodigt tot een bepaalde vormgeving of associatie. Als de uitgever heeft aangegeven dat er bepaald beeldmateriaal bij mag, dan gaan we dat zoeken of maken. Afhankelijk van het thema en/of doelgroep zoeken we in onze (zeer) uitgebreide lettertype-collectie welke fonts het beste passen.

Voorstellen

Daarna gaan we schetsen. We maken een aantal voorstellen voor de voorkant. Elk met een andere invalshoek zodat er wat te kiezen valt. Allereerst moeten die voorstellen door onze eigen kritische beoordelingsrondes zien te komen. Vaak vallen er dan al een paar af en wordt er nog flink geschaafd voordat wij vinden dat we een aantal overtuigende voorstellen hebben die we aan Coutinho kunnen presenteren.

Keuze

Nadat wij een aantal ontwerpen hebben gepresenteerd gaat de uitgever in conclaaf met de auteurs en met de marketingafdeling bij Coutinho. En als er dan na een poosje witte rook is, krijgen we van Coutinho het verzoek om het uitgekozen ontwerp van de voorkant verder uit te werken. Als er een stockfoto gebruikt is, kunnen we op dat moment de hoge resolutieversie gaan downloaden en bewerken. Soms zijn er nog kleine wijzigingen in de opmaak.

Rug en achterkant

Nadat het ontwerp van de voorkant helemaal klaar én goedgekeurd is, gaat de marketingafdeling van Coutinho er mee aan het werk om reclame voor het boek te maken. In catalogi en op websites. Pas na een paar maanden komt dan de vraag om het omslag helemaal af te maken met een rug een achterkant. De drukkerij heeft uitgerekend hoe dik de rug moet worden (afhankelijk van het aantal pagina’s). En we krijgen een tekst aangeleverd voor de achterkant. Soms is er een foto van de auteur(s) en we krijgen een ISBN-nummer.

Barcode

Het ISBN-nummer moet worden omgezet in een streepjescode. Dat is een specialistisch werkje. Als de streepjescode niet aan de strenge (internationale) eisen voldoet kan deze door bepaalde scanners niet goed worden gelezen. Als er dan een hele oplage boeken met een niet-werkende streepjescode zou zijn gedrukt, hebben we met z’n allen een probleem. Opletten dus!

En klaar!

Daarna kan het ontwerp verder gereed gemaakt worden voor de drukker. Met voldoende afloop rondom. En de juiste kleurprofielen, zodat  het drukwerk er straks precies uitziet zoals wij dat bedoeld hebben. Een poosje later ploft er hier dan op een goede dag een envelop op de mat met daarin weer een nieuwe Coutinho uitgave van onze hand. Toch altijd weer een leuk moment om dan een tastbaar resultaat van onze inspanningen vast te houden.

 

stapels boeken voor Coutinho
Naar 'Wist je dat...'
Mooie Boel! header nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, nieuwe workshops, handige tips, et cetera!

Gelukt! Bedankt voor je inschrijving.

Pin It on Pinterest

Share This